a) Hladinová sonda IBR (externí příslušenství)
b) Diferenční elektronický průtokoměr (externí příslušenství)
c) Sběrnice CAN/FMS (výbava vozidla)
d) Plovák v palivové nádrži (výbava vozidla)
a)
Hladinová sonda IBR
Externí sonda pro hladinové měření paliva konstrukčně vychází z komponent, které používají výrobci automobilů pro měření paliva v nádrži. Jedná se o léty provozu vyzkoušenou a osvědčenou metodu, která se stále vyvíjí a zdokonaluje
Naše sonda se od těchto odlišuje mnohonásobně vyšší přesností měření a mechanickou odolností.
Jako celek byla sonda otestována tlakovou zkouškou č. 61148-05 ve firmě TÜV UVMV s.r.o. Smontování sondy z jednotlivých komponentů a montáž do palivové nádrže vozidla může provádět pouze výrobcem proškolený pracovník.
Sonda má uvnitř plovákové trubky jazýčková relé a rezistory na desce plošných spojů. Současně je zde integrován modul, který převádí analogovou informaci (množství litrů) na zprávu ve formátu podle protokolu SAE J1939 (PGN 65276, spn_96 Fuel Level) na sběrnici CAN.
Současně se zprávou o hladině se odesílá informace s aktuální teplotou paliva v nádrži. (Využitelné např. pro přepočet tepelné roztažnosti nafty při 15°C)
Rychlost vysílání dat: 250Kb/sec, (125Kb/sec)
Napájecí napětí: 8-30V= ,
Spotřeba v provozu se zapnutým klíčkem: 20mA, v klidu s funkcí alarm 10mA, úsporný mód bez alarmu 1mA.
Přesnost měření: do 1,5% z objemu nádrže.
Součástí montáže sondy do vozidla je provedení kalibrace nádrže. Definuje se vztah mezi přesnou výškou hladiny vzhledem k množství litrů paliva uvnitř nádrže.
Sonda má trvale k dispozici informaci o množství litrů v nádrži. Měření probíhá bez ohledu na aktivitu sběrnice CAN vozidla. Modul obsahuje současně i vstup který se využívá k informaci o stavu spínací skříňky vozidla. Pokud dojde k úbytku paliva u odstaveného vozidla (vypnutý klíček) aktivuje se funkce ALARM.
Konkurenční výhody
- spolehlivá detekce hodnoty tankování a úbytků
- velká mechanická odolnost
- měření více nádrží na jednom vozidle
- měření teploty paliva v nádrži
- dlouhodobá stálost a přesnost měření i při současném míchání různých paliv (nafta, bionafta)
- velice jednoduchá montáž, kalibrace nádrže i případný servis
- bezúdržbové provedení
- možnost přemontáže na jiné vozidlo
- možnost prodloužení
- kompatibilita s různými systémy
b)
Diferenční průtokoměr DWF, DWF-T
Měřiče PHM řady DWF poskytují velice efektivní řešení pro měření spotřeby PHM a provozní doby vozidel s mechanicky, nebo elektronicky
řízenými vstřikovacími systémy naftových motorů. Průtokoměry DWF je možné použít i v mechanizačních prostředcích(stavební a zemědělské stroje),
říčních lodích, kompresorech a dieselových agregátech, kde již jiné systémy měření skutečné spotřeby PHM nelze použít.
Dvoukomorový diferenční průtokoměr DWF funguje na principu výpočtu spotřeby paliva jako rozdílu mezi průtoky v komorách průtokoměru na sacím a
přepadovém potrubí. To znamená, že průtokoměr měří jak přečerpávání paliva do vstřikovacího čerpadla, tak i palivo vracející se do palivové
nádrže. Měřicí rozsah průtoku paliva vzhledem k technologii měření oválným ozubením je 4 – 400 litrů za hodinu. Horní hranice průtoku paliva
může být krátkodobě i vyšší.
Datové výstupy průtokoměru je možné propojit s jakýmkoliv monitorovacím GPS/GSM-GPRS zařízením, nebo záznamníkem s integrovaným jedno, nebo
dvojimpulzním vstupem.
Model DWF má 2 impulzní výstupy, 2 × Hall senzor pro vstupní a výstupní komoru.
Model DWF-T je vybaven patentovaným ohřevem obou měřících komor, který zamezuje zamrznutí paliva v zimním období a umožňuje tak nasazení
strojů a techniky i v extrémních podmínkách.
Technické parametry
Uvedené údaje vyhovují harmonizovaným normám ČSN 55014-1ED.2:2001 a ČSN EN 55014-2:1998.
materiál dural
rozsah průtoku (Qmin/Qmax) 4/400 l/h
provozní tlak 16 bar statický
teplotní rozsah -40…+125 °C
montážní poloha vertikální
rozměry palivového přípoje M14×1,5
měřené médium diesel, RME
přesnost měření na komoru ± 1 % průtoku
provozní napětí 12–28 V
odběr proudu 12 mA
výstupní signál pulzní
počet impulzů vstupní komory 400/l
počet impulzů výstupní komory 400/l
povolená propustnost palivového filtru 0,05 mm
třída těsnosti IP68 (zalito hmotou)
elektromagnetická kompatibilita EMC 2004/108/EC
Výhody používání průtokových měřičů řady DWF
• Možnost nasazení téměř ve všech elektronicky a mechanicky řízených vstřikovacích systémech naftových motorů.
• Možnost nasazení v mechanizačních prostředcích (stavební a zemědělské stroje), kompresorech a dieselových agregátech, kde již jiné systémy měření skutečné spotřeby PHM nelze použít.
• Jednoduchá instalace.
• Vysoká přesnost měření skutečné spotřeby PHM.
• Možnost zapojení na jakékoliv monitorovací GPS/GSM-GPRS zařízení, nebo záznamník s integrovaným jedno nebo dvojimpulzním vstupem.
• Možnost relevantního vyhodnocování skutečné a průměrné spotřeby PHM i na kratší úseky.
• Možnost skutečné analýzy spotřeby PHM vůči jakýmkoliv provozním podmínkám a úplná nezávislost na terénních podmínkách.
• Možnost analýzy vůči množství skutečně doplněného paliva (zamezení úniku paliva).
• Výsledky měření nejsou zkreslené pohybem a teplotní roztažností paliva v nádrži.
c)
Sběrnice CAN/FMS
Sledování PHM pomocí vozidlové sběrnice CAN/FMS. Vozidla zpravidla po r.v. 2001 jsou vybavena datovou sběrnicí CAN (Controller Area Network)
po níž tečou různé zprávy, m.j. stav PHM v nádrži a spotřeba. Tyto zprávy je jednotka LUPUS schopna číst a dále posílat do Webdispečinku.
Data z CAN/FMS není třeba kalibrovat, zprávy o PHM jsou v % objemu nebo litrech. Pro zobrazení ve Webdispečinku je nutné znát pouze objem palivové nádrže.
Připojit lze všechna nákladní vozidla vybavena rozhraním FMS (fleet managment systém)
Přímé připojení sběrnice CAN není v souladu s výrobcem vozidla.
Existuje však možnost - CAN sniffer - zařízení, kreté pouhým přiložením k vodičům datového vedení "poslouchá" komunikaci na sběrnici.
Dále je možné číst sběrnici VW group. S postupujícím vývojem jednotky LUPUS přibývají další značky a typy vozidel.
d)
Plovák v palivové nádrži
Je zařízení určené k zobrazování aktuálního stavu PHM v palivové nádrži motorových vozidel a pracovních strojů. Technicky funguje jako proměnný rezistor s jezdcem unášeným pomocí plováku, hladinou paliva v nádrži.
K tomuto se lze připojit mobilní jednotkou LUPUS a následně sledovat stav PHM ve statistikách Webdispečinku.
Varianty připojení stávajícího plováku vozidla
napojení na stávající plovák se SW kalibrací – pokud se napojuje stávající plovák je vždy třeba provést SW kalibraci nádrže. Použití u všech typů palivových nádrží a plováků, kde elektroinstalace vozidla dovoluje jeho připojení.
napojení na stávající plovák s HW kalibrací – vhodné rovněž pro všechny typy plováků, nikoliv však pal.nádrží. Je vhodné jen u nádrží, jejichž hrdlem je přímo dostupné dno, pro úplné vyčerpání. (pomocí HW kalibrace se měření výrazně zpřesní oproti SW kalibraci).
Postup kalibrace nádrže - Softwarová
Spočívá ve sběru dat při postupném vyprazdňování do 1/4, 1/2, 3/4 objemu nádrže. Po dosažení každého bodu je nutné tankovat plnou nádrž. Tankování do plné nádrže je vhodné opakovat vícekrát po instalaci jednotky. Poté sestavíme kalibrační křivku, na základě údajů o natankovaném množství získaném od zákazníka a naměřených hodnot Webdispečinku.
Postup kalibrace nádrže - Hardwarová
Spočívá v úplném vyčerpání nádrže a postupném plnění např. po 10 litrech. Zaznamenáváme hodnotu získanou z plováku, k níž přiřazujeme načerpané litry. Z těchto hodnot později sestavíme kalibrační křivku. Tato kalibrace je používána vždy u externích hladinoměrů PHM.
SPED-IT s.r.o.
K Sádkám 158, 159 00 Praha 5
Tel.: +420 257 223 909
+420 725 441 442
E-mail: sped-it@sped-it.cz
Obchodní oddělení
+420 257 223 909
+420 606 101 001
Servisní oddělení a technická podpora
+420 257 223 909
+420 774 555 159, +420 603 463 557